Sparebank1BV kom inn som sponsor for DHK i fjor sommer. - Det har vært en utfordrende sesong så langt, sier sponsorsjef Roar Kaupang.

Sparebank 1BV skrev en to-årsavtale med klubben i fjor sommer, og Roar Kaupang innrømmer at det har vært spesielt. Kamper uten tilskuere og lange opphold uten sportslig konkurranseaktivitet har vært normalen.
– Det er viktig å være med både i gode og onde dager, og alle våre samarbeidspartnere trenger at vi står last og brast ved dem, forklarer han.
Og håper å få valuta for samarbeidet når ting en gang normaliserer seg.

DHKs daglige leder Arne Dokken (t.v.) og sponsorsjef Roar Kaupang fra Sparebank1BV da sponsoravtalen ble signert sommeren 2020.

For når en bedrift engasjerer seg idretten, det være seg elite som bredde, så ligger det selvsagt også en forventning om å få noe tilbake.
– Det er tredelt begrunnelse på hvorfor vi som en sparebank går inn som sponsor i DHK. Vi har først og fremst et samfunnsansvar der deler av overskuddet skal tilbakeføres til for eksempel kultur og idrett der vi har vår virksomhet. Vi er svært opptatt av hvordan virksomheten vår påvirker mennesker, miljø og samfunnet rundt oss, sier Kaupang.
Banken har sitt hovedsete i Sandefjord, og har filialer i hele det gamle Vestfold, og i Drammen, på Hønefoss, i Kongsberg og i Lier i gamle Buskerud fylke.
Det andre er den rent forretningsmessige forklaringen.

Sparebanken 1BV har logoen sin i hallen, og på begge ermene av spillerdrakten. Her hos Sindre Aho i seriekampen mot Runar i høst. Foto Roy Johnsen

Varemerkebygging
– Vi ønsker å bygge vårt varemerke, og Drammen er et satsingsområde. Her er det to toppklubber i Strømsgodset og Drammen Håndballklubb, og i DHK fant vi seriøse og ordentlige folk. Og i dag har klubben et godt omdømme. DHK er en toppklubb som skal sloss om medaljer, og det vil vi være med på.
Kaupangs tredje argument for å gå inn på sponsorsiden i DHK er muligheten til å bygge relasjoner i næringslivet gjennom klubbens solide sponsornettverk.
– Og det er det som har vært litt spesielt og utfordrende i vårt første år som samarbeidspartner. At vi ikke har kunnet ha de normale treffpunktene og møteplassene. Det handler om synlighet og det å være tilstede på de arenaene som toppidretten legger opp til.
Banken tegnet en to-årsavtale med DHK i 2020, men Kaupang ser lenger inn i fremtiden.
– Det er sjelden vi går ut av avtaler før det er gått tre-fire år, sier han.

Stolt
Arne Dokken, daglig leder i DHK, legger ikke skjul på at klubben er stolt over å ha med en så stor aktør som Sparebank1BV på laget.
– Det er en sterk finansiell partner som er kjent for å være synlig der de engasjerer seg. Nå sist som sponsor for langrennslandslaget under VM i Oberstdorf. Vi har også lært å kjenne banken som en aktør som står last og brast ved sine samarbeidspartnere, og det er noe idretten trenger. For er det noe som er sikkert så er det at på et eller annet tidspunkt så møter du motgang som idrettsutøver eller idrettsklubb, sier Dokken.